آیا هر کمردردی نشانه مشکل در دیسک کمر است؟

خیر، کمردرد علل مختلفی دارد و تنها درصد کمی ار آنها مربوط به مشکلات دیسک می باشد و اکثر علل کمردرد مربوط به عضلات اطراف ناحیه کمر می باشد. پزشک با گرفتن شرح حال و معاینه بیمار به تفاوت آنها پی می برد.

آیا هر کمر دردی که به علت مشکلات درد دیسک باشد نیاز به جراحی دارد؟

خیر، اکثر مشکلات مربوط به دیسک با درمان دارویی، استراحت و گاهی فیزیوتراپی قابل درمان می باشند. پیشرفتهای زیادی در درمان دیسک کمر حاصل شده است و نیاز به جراحی به موارد خاصی محدود شده است.

دوره نقاهت بعد از عمل دیسک کمر چه مدت است؟

بیمار از فردای روز عمل قادر به انجام کارهای شخصی خود می باشد اما توصیه می شود به مدت 3-2 هفته در منزل استراحت نسبی داشته باشدو پس از آن بسته به نوع شغل بیمار می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

آیا عمل دیسک ایجاد فلجی می کند؟

پاسخ به این سوال بستگی به محل دیسک دارد.ار آنجایی که اغلب دیسکها در قسمتهای انتهایی ناحیه کمر ایجاد می شود،جراحی در آن قسمت بسیار کم خطر می باشد و احتمال ایجاد اختلال عصبی بسیار ضعیف است.

بسیاری از بیماران با کمردردهای مزمن که کار سنگینی نداشته اند چرا به کمردرد نبتلا شده اند؟

کمردرد علل مختلفی دارد. علت بیشتر کمردردها بد رفتاریهایی .از جمله بد نشستن، در حالت خمیده کارکردن،خم و راست شدنهای مکرر، نشستن های طولانی که در طول زندگی با ستون فقرات انجام می شود لذا باید در دوران کودکی و نوجوانی این مسائل آموزش داده شود.

چرا در بعضی از عملهای ستون فقرات از پیچ گذاری ( پلاتین) استفاده می شود؟

در بعضی بیماران مهره های ستون فقرات بخصوص در ناحیه کمر دچار سُر خوردگی و جابه جایی از محل طبیعی خود می شوند که علل متفاوتی دارند و در این موارد دردهای کمری شدید به صورت درد در ران و ساق پا ایجاد می شود. در این موارد برای اصلاح سُرخوردگی مهره از پیچها و میله های مخصوص استفاده می شود.

آیا برای هر بیرون زدگی دیسک عمل لیزری توصیه می شود؟

خیر، اولاً بسیاری از بیرون زدگی های دیسک با استراحت مطلق و درمان دارویی بهبود می یابند و نیاز به مداخله اضافه ای ندارند ثنیاً اگر بیرون زدگی دیسک به صورت پارگی کامل و خروج کامل ماده ژلاتینی دیسک باشد لیزر تاثیری روی آن نداشته و حتماً باید جراحی باز انجام شود.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

بیمار باید مورد معاینه قرار گیرد ولی شایعترین علائم شامل درد گردن در ناحیه کتف ها، دردهای تیرکشنده به بازو و ساعد و احساس گِزگِز و و مور مور شدن در دست ها می تواند علائم اولیه بیرون زدگی دیسک گردن باشند و در موارد شدید باعث کاهش قدرت دستها، اختلال در راه رفتن و اشکال در کنترل ادرار و مدفوع می شود.

چرا بعضی از بیماران بعد از عمل های ستون فقرات همچنان ازیک سری دردها شکایت دارند؟

عملهای ستون فقرات طیف وسیعی از جراحی های مختلف با روشهای گوناگون از ساده تا پیچیده می باشند و بر اساس مشکل بیمار و تبحر پزشک روش مناسب برای او انتخاب میشود لذا نتایج عملها نیز متفاوت می باشد. در بسیاری از موارد به دنبال عمل جراحی درد و مشکل بیمار برطرف می شود اما گاهی به علت شدت ضایعه هدف از جراحی در درجه اول جلوگیری از پیداش عوارض بیماری ( شامل فلجی،بی اختیاری ادرارو مدفوع،...) می باشد همچنین گاهی اوقات تمام دردهای بیمارمرتبط با بیماری که تحت عمل جراحی قرار می گیرد نیست مثلاً به علت آرتروز و یا پوگی استخوان ستون فقرات می باشد.