درمان های نوین

‌‌ازون درمانی

ازون یک گاز با فرمول o3 می باشد که بسیار ناپایدار است و به راحتی شکسته شده و o1 آزاد می شود که یک عامل اکسید کننده قوی می باشد .

ازون درمانی یک روش درمانی نسبتاً جدید است . توسط دستگاه مخصوص اکسیژن به ازون تبدیل می شود . ازون خواص ضد التهابی ‌‌‌‌‌‌‌‌، ضد درد و ترمیمی دارد . این روش درمانی جایگزین مناسبی برای کورتون درمانی (تزریق کورتون) می باشد و عوارض کورتون بخصوص در بیماران دیابتی و بیماران مسن را ندارد .

ازون درمانی می تواند در درمان آرتروز مفاصل ، دردهای عضلانی و یا درد های ناحیه کمر و گردن مورد استفاده قرار گیرد . در مواردی که درمان دارویی و فیزیوتراپی مؤثر نبوده و بیمار کاندید جراحی نیست می توان از این روش استفاده کرد . عوارض جانبی این روش بسیار نادر است و درتمام سنین قابل انجام است .

هزینه ازون درمانی در مقایسه با سایر روشهای درمانی کم تهاجمی بسیار پایین تر و به صرفه تر است.

در این روش ،‌ تحت بی حسی موضعی گاز ازون به درون موضع مورد نظر تزریق می شود و اغلب افرادی که تحت این درمان قرارگرفته اند ، بعد از 48 ساعت تسکین درد را تجربه کرده اند .

جراحی لیزری دیسک

بیرون زدگی دیسک یکی از مشکلات رایجی است که معمولا در افراد بین سنین 50 – 30 سال مشاهده می شود . بیرون زدگی دیسک می تواند در همه ی مهره های ستون فقرات ایجاد شود اما در اکثر مواقع این شکل در مهره های گردن و قسمت پایین کمر رخ داده و باعث فشار روی عصب می شود .

جراحی لیزری یک روش درمانی بسته است و هیچ برشی داده نمی شود لذا هیچ آسیبی به عضلات کمر وارد نمی شود و نیازی به برداشتن استخوان ندارد .

در این روش زیر بی حسی موضعی یک سوزن نازک ، باهدایت تصاویر رادیولوژیک (c-arm) وارد دیسک می شود و یک فیبر نوری از طریق این سوزن وارد می شود و انرژی لیزر از طریق آن به درون فصای دیسک منتقل می شود . انرژی لیزر هسته دیسک را تبخیر کرده و ریشه عصب آزاد می شود و درد بیمار کاهش پیدا می کند .

برای این عمل نیاز به بستری شدن نیست و بعد از اتمام عمل بیمار می تواند بلافاصله به خانه برگردد و 3 روز در منزل استراحت نسبی داشته و پس از سه روز می تواند به محل کار خود بازگردد.

در چه مواردی عمل لیزری نباید استفاده شود

1) در مواردی که دیسک الکترود یا فراگمان آزاد وجود داشته باشد (دیسک های کاملاً پاره شده)

2) بی ثباتی ستون فقرات همراه با دیسک هرنیاسیون

3) وجود شکستگی مهره

4) وجود عفونت

5) در موارد تنگی کانال نخاعی که بعلت افزایش ضخامت لیگامانی و آرتروز باشد .

6) وجود نقص عصبی و اختلال در کنترل ادرار و مدفوع

تشخیص موارد فوق با جراح مغز و ستون فقرات می باشد و نیازمند عمل باز می باشند .

‌ تزریق تراسفورامینال

این روش برای درمان درد ناشی از بیرون زدگی های دیسک و دردهای مزمن ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد . ماده استروئیدی درون سوراخ های کنار ستون فقرات (فورامن) ، که محل خروج ریشه های عصبی می باشد تزریق می شود . استروئید تزریق شده التهاب و تورم ریشه های عصبی و بافتهای پیرامون ریشه را کاهش می دهد در نتیجه از شدت درد کم می کند و گزگز و بی حسی را تسکین می دهد .

برای انجام این روش ، بیمار به روی شکم می خوابد ناحیه ی مورد نظر ضدعفونی می شود . بیمار تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و سوزن مخصوص با کمک تصاویر رادیولوژیک (c-arm) در موقعیت مناسب قرار داده و ترکیب مواد استروئیدی و مواد بی حس کننده در محل تزریق می شود . بیمار بلافاصله پس از تزریق اندکی در کمر یا پا احساس سنگینی یا بی حسی می کند ، که به علت داروی بی حسی می باشد .

بیمار یک تا دو روز بعد درد و سوزش دارد و در شروع روز سوم به بعد درد به نحو قابل ملاحظه ای تسکین می یابد .

توصیه می شود تا 3 روز در منزل استراحت نسبی داشته باشند پس از 5 -3 روز می توانند به سرکار برگردند .

این روش نسبتا بی خطر است و شایعترین اثر جانبی آن درد موقت ناشی از تزریق است که اگر درد شدید باشد می توان از مسکن یا کمپوس یخ استفاده کرد .

‌ تزریق داخل فاست

در بیماران با کمردرد های مزمن که ناشی از آرتروز و خوردگی مفاصل فاست ها می باشد ، می توان از این روش استفاده کرد . در این روش با کمک تصاویر رادیولوژیک (c-arm) سوزن مخصوص را به سمت فاست هدایت کرده و موارد لازم را در محل مناسب تزریق می کنیم . اکثر بیماران می توانند بلافاصله پس از درمان راه بروند و فعالیتهای کامل خود را سه روز پس از درمان شروع نمایند . در 48 ساعت اول ممکن است درد کمر بیشتر شود ولی باگذشت زمان درد کمتر می شود . در صورتی که بعد از گذشت 10 روز هیچ بهبودی در وضعیت بیمار ایجاد نشود ، می توان برای بار دوم تزریق را تکرار کرد . اگر پس از 3 بار تزریق درد بیمار به مقدار کافی کاهش نیابد ، انجام تزریق های بیشتر مفید نخواهد بود .

‌ عمل دیسک کمر به روش هیدروسیژن

این روش جدید با حداقل تهاجم بوده و زیر بی حسی موضعی و به طور سرپایی انجام می شود . این روش برای دیسک هایی که به طور کامل پاره نشده اند ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد . با یک برش پوستی کوچک و با کمک تصاویر رادیولوژیک (c-arm) آندوسکوپ در فضای مناسب دیسک قرار داده می شود . آب با سرعتی حدود 1000 کیلومتر بر ساعت از یک سوزن خارج می شود و باعث برش دیسک می شود و تکه های خورد شده دیسک از طریق ساکشن مخصوصی خارج می شود . بیمار مدت کوتاهی پس از این عمل می تواند به فعالیتهای روزمره خود بازگردد . بیمارانی که کاندید مناسب این روش هستند :

1) فتق دیسک در ناحیه ی کمر که باعث فشار روی ریشه ی عصب شده باشد ولی دیسک به طور کامل پاره نشده باشد .

2) دردی که بعد از شش هفته درمان دارویی ، استراحت و فیزیوتراپی بهبود نیافته باشد

3) نقص عصبی ایجاد نشده باشد .

4) سایر بیماریهای ستون فقرات مثل تنگی کانال نخاع یا سرماخوردگی مهره وجود نداشته باشد

‌ تزریق دیسکوژل

در این روش ماده شیمیایی خاص به داخل دیسک تزریق شده که با تغییری که در ساختار مولکولی دیسک ایجاد می کند سبب کاهش فشار در داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک می شود . تمام مراحل این روش با بی حسی موضعی و بدون برش جراحی انجام می شود .

تزریق دیسکوژل روش جدیدی در درمان بیرون زدگی دیسک کمر و گردن می باشد . این روش حد واسطی بین درمان دارویی و جراحی است و روش بی خطری می باشد .

برای انجام این روش پوست محل ضد عفونی می شود سپس به کمک c-arm سوزن مخصوص در فضای مناسب دیسک مورد نظر قرار داده می شود و از طریق آن دسیکوژل تزریق می شود و بیمار پس از حدود 2 ساعت مرخص می شود .

‌ ‌ ورتبروپلاستی و کنفیوپلاستی (تزریق سیمان)

یکی از روش های درمان شکستگی های مهره های ستون فقرات کنفیوپلاستی یا تزریق سیمان داخل مهره شکسته می باشد برای انجام این عمل بیمار تحت بی حسی موضعی سداشن به شکم روی تخت جراحی دراز می کشد و با استفاده از c-arm مهره شکسته مشخص شده و سوزن مخصوص از راه پوست وارد جسم مهره شکسته شده می شود و بالن مخصوصی از این طریق وارد شده با ماده حاجب باد می شود پس بالن تخلیه سپس ماده خاصی را که به آن سیمان استخوانی می گویند به داخل جسم مهره شکسته تزریق می کنیم و بدین طریق جسم مهره را که به علت شکستگی ضعیف و دردناک شده بود محکم می کند . همین استحکام موجب از بین رفتن درد بیمار می شود . البته این روش در هرنوع شکستگی مهره قابل انجام نیست و موارد آن توسط جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تعیین می گردد . ‌‌‌‌