مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن

در مقاله زیر مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن را تشریح کرده و به سوالات متداولی که عموما برای افراد پیش می آید پرداخته ایم. اگر می خواهید جراحی دیسک گردن داشته باشید مطالب زیر برایتان کاربردی خواهد بود.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن

قبل از هر چیز توضیحی از دیسک و جراحی دیسک گردن ارائه می دهیم.

دیسک بین مهره ای چیست

دیسک در واقع صفحه ای منعطف است که به صورت یک بالشتک در بین مهره ها قرار دارد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از وارد شدن فشار به مهره ها می باشد. اگر بخواهیم دیسک را به چیزی تشبیه کنیم می توانیم آن را به مانند کمک فنر ماشین در نظر بگیریم که ضربات وارد شده به ماشین را جذب کرده و از آسیب دیدگی بدنه ماشین جلوگیری می کند.

جراحی دیسک گردن

زمانیکه به علل مختلف مثل حرکات ناصحیح و مضر، افزایش سن و غیره دیسک بین مهره های گردن تخریب شده و دچار بیرون زدگی گردد و دیگر نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، آن ناحیه از مهره ها دچار درد شده و ممکن است بخش های وابسته دیگر مثل شانه ها و دست ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی پس از مراجعه به بهترین جراح ستون فقرات و تشخیص بیماری توسط وی ممکن است جراحی دیسک گردن تجویز گردد.

در ادامه به مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن اشاره می کنیم:

با رعایت اصولی و صحیح مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن می توانید به روند بهبودی خود کمک شایانی کرده و دوران نقاهت کوتاه تر و قابل تحمل تری را داشته باشید. همچنین رعایت این نکات از احتمال بروز عوارض پس از آن کاسته و در کسب نتیجه موفق تر تاثیر گذار خواهد بود.

• مراقبت از زخم ها و حمام رفتن پس از جراحی دیسک گردن

مهمترین اقدامی که باید بعد از عمل جراحی دیسک گردن به آن توجه ویژه داشته باشید مراقبت از زخم ها می باشد که در دو هفته اول بسیار حائز اهمیت است. در جراحی دیسک گردن اغلب از بخیه های جذبی استفاده می شود.

توصیه می شود به منظور جلوگیری از بروز عفونت در محل زخم ها، از خیس شدن آن در روزهای اول جلوگیری کنید. تقریبا از روز چهارم می توانید استحمام نمایید اما باید بلافاصله بعد از خارج شدن از حمام محل زخم ها را خشک کرده و پانسمان نمایید. ترجیحا از حمام کردن های طولانی و استفاده از آب خیلی گرم و داغ در حمام بپرهیزید.

روزانه پانسمان زخم ها را تعویض نموده و سعی کنید زخم ها و اطراف آن را تمیز و پاکیزه نگه دارید تا از به وجود آمدن هر گونه آلودگی در محل آن ها جلوگیری شود. بهتر است هنگام عوض کردن پانسمان، ابتدا زخم ها را به بتادین آغشته کرده و سپس به کمک گاز استریل مرطوب شده با سرم شستشو، بتادین را پاک کنید و در نهایت مجدد زخم ها را با گاز استریل خشک و چسب، پانسمان نمایید.

البته استفاده از پانسمان های ضد آب نیز می تواند راه کار خوبی بجای گاز استریل خشک و چسب باشد. در این صورت استحمام کردن نیز آسان تر خواهد بود.

• استفاده از گردنبند طبی پس از جراحی دیسک گردن

یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن استفاده از گردنبند طبی است. گردنبند طبی می تواند با محدود کردن حرکات گردن به جوش خوردن استخوان جراحی شده کمک نماید از این رو چنانچه استفاده از گردنبند طبی برای بیمار تجویز شده است می بایست از آن به صورت شبانه روز استفاده کرده و آن را تا مدت زمان گفته شده توسط پزشک متخصص بر روی گردن خود بسته نگه دارد. البته با مشورت پزشک متخصص خود و استفاده از بالش های مخصوص می تواند آن را به هنگام خواب از گردنش باز نماید.

در نظر داشته باشید سایز گردنبند طبی باید با گردن بیمار متناسب باشد چرا که در صورت کوچک بودن می تواند مشکلات زیر را برای او به وجود آورد:

1. بروز فشار بر روی گردن و چانه
  2. ایجاد تعریق و خیس شدن پانسمان ها و در پی آن بروز عفونت
  3. احتمال به وجود آمدن زخم در زیر گردن بیمار و غیره

همچنین اگر سایز آن بزرگ باشد در واقع بستن آن هیچ فایده ای نداشته و کمکی به بهبود بیمار نخواهد کرد.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن (2)

• طرز خوابیدن بعد از عمل دیسک گردن

نحوه خوابیدن پس از جراحی دیسک گردن باید به گونه ای باشد که به گردن و مهره های آن هیچ گونه فشاری وارد نشود. از این رو باید به شکلی بخوابید که سطح بدن و سرو گردن شما با هم در یک راستا قرار گیرد بنابراین توصیه می شود به هنگام استراحت روی تختی که تشک ابری سفت دارد خوابیده و زیر سر خود از بالش طبی با ارتفاع مناسب استفاده نمایید.

برای بلند شدن از روی تخت نیز باید ابتدا به پهلو چرخیده سپس پاها را از لبه تخت آویزان کنید و در نهایت به کمک دست از جای خود برخیزید.

• علت درد بعد از عمل دیسک گردن

بازگشت درد و تیر کشیدن دست ها و شانه ها پس از جراحی دیسک گردن تا مدتی طبیعی می باشد و ممکن است علت آن التهاب ریشه های عصبی بوده باشد بنابراین وجود نگرانی در ارتباط با آن بی مورد است. این التهابات و درد به مرور زمان و معمولا طی یک تا دو هفته کمتر شده و کاملا برطرف می گردد. چنانچه درد دست بعد از عمل دیسک گردن رو به کاهش برود، نشانه ای بر موفقیت آمیز بودن جراحی دیسک گردن می باشد.

البته اگر درد شما شدید بود و با گذشت زمان بیشتر شد، همچنین اگر به هنگام انجام فعالیت های ساده مثل بستن دکمه و در دست گرفتن قاشق دچار ضعف در دستان خود شده و با مشکل مواجه شدید باید حتما به جراح متخصص خود مراجعه نموده و مشکل را با او درمیان بگذارید.

• برقراری رابطه جنسی بعد از عمل دیسک گردن

توصیه می شود به مدت 45 روز بعد از جراحی دیسک گردن از مقاربت جنسی خودداری نمایید.

• رانندگی بعد از جراحی دیسک گردن

با توجه به اینکه رانندگی کردن مستلزم حرکات مداوم گردن به اطراف می باشد از این رو پیشنهاد می شود تا زمان بهبودی و بدون کسب اجازه از پزشک خود رانندگی نکنید.