جراح مغز و اعصاب

از مغز و اعصاب می توان به عنوان مهم ترین ارگان های بدن یاد کرد که عهده دار اکثریت امور بدن اعم از ارادی و غیر ارادی می باشند ، لذا با توجه به اینکه این اعضا جزو حیاتی ترین اعضای بدن می باشند ، قاعدتا در صورت بروز مشکل در هر یک از آن ها می بایست به جراح مغز و اعصاب خوب مراجعه نمود.

اهمیت انتخاب جراح مغز و اعصاب

همیشه انتخاب یک جراح کارآزموده و متبحر از دشواری های خاصی برخوردار است ، چرا که حصول نتایج موفقیت آمیز از فرآیند درمان ، ارتباطی تنگاتنگ با تخصص و تجربه جراح مغز و اعصاب دارد.

نحوه انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب

جهت انتخاب یک جراح مغز و اعصاب خوب می توانید از راهکارهای زیر بهره بجویید :

1. می توانید از دوستان و آشنایانی که تحت مراقبت های یک جراح مغز و اعصاب بوده اند در این زمینه تحقیق نمایید.
  2. جستجو در گوگل روشی دیگر در راستای انتخاب جراح مغز و اعصاب می باشد.
  3. مراجعه به سایت های معتبر اینترنتی مختص جراحان مغز و اعصاب نیز می تواند شما را در انتخاب جراح مغز و اعصاب خوب یاری نماید.
  4. پس از تحقیق و جستجوهای انجام شده لیستی از بهترین جراحان مغز و اعصاب تهیه کرده و در رابطه با آن ها تحقیقات نهایی را به عمل آورده و در نهایت به بهترین آنان مراجعه نمایید.

ویژگی های جراح مغز و اعصاب

به منظور حصول اطمینان از انتخابی که نموده اید باید بررسی نمایید که ویژگی های ذیل در جراح مغز و اعصاب منتخب شما نمود داشته باشد :

• تجربه : یکی از اساسی ترین پارامترها در انتخاب جراح مغز و اعصاب تجربه و مهارت بالای جراح می باشد ، چرا که انجام جراحی مغز و اعصاب مستلزم تخصص و تجربه می باشد.

بنابراین پس از تحقیق در رابطه با مدرک تحصیلی جراح منتخب ، بررسی تجربیات موفقیت آمیز وی از طریق کارنامه کاری ایشان از نکات بسیار کلیدی و مهم می باشد.

• اعتماد : بیمار می بایست پس از انجام تحقیقات لازم در ارتباط با انتخاب جراح مغز و اعصاب خوب ، حضورا به ایشان مراجعه نماید تا از طریق صحبت و مشاوره ای که با جراح دارد به وی اعتماد نماید ، زیرا کسب نتیجه بهینه از فرآیند درمان ارتباطی مستقیم با اعتماد به جراح دارد.
  • بررسی میزان رضایتمندی بیماران : بدین منظور با افرادی که توسط جراح منتخب شما تحت درمان قرار گرفته اند گفتگو نمایید و ازدرصد رضایت آن ها مطلع شوید.

اهمیت تجهیزات محل درمان

پس از انتخاب جراح مغز و اعصاب خوب ، باید بررسی نمایید که آیا جراح معالج شما در بهترین و مجهزترین مراکز درمانی عمل جراحی را انجام می دهد ، چرا که تجربه و تبحر جراح مغز و اعصاب بدون برخورداری از امکانات لازم در مرکز درمان نمی تواند نتایج مطلوبی را از جراحی برای بیمار به ارمغان آورد.

بیماری های مغز و اعصاب چیست ؟

• انواع سردرد نظیر سردردهای تنشی ، میگرن ، تریژمینال ، نورالژی ، کلاستر و غیره
  • اشکال در راه رفتن
  • عدم تعادل
  • صرع
  • افت سطح هوشیاری و بیهوشی های موقت
  • انواع اختلالات حافظه از قبیل آلزایمر ، دمانس عروقی ، دمانس فرونتوتمپورال و غیره
  • بیمارهای عروقی مغز مانند انسداد و تنگی عروق مغز ، خونریزی مغزی ، سکته مغزی و کاروتید
  • بیماری های عدم تعادل مانند پارکینسون
  • انواع لرزش دست و سر
  • اختلال در تکلم
  • بیماری های ستون فقرات از قبیل کمر درد و گردن درد
  • ام اس ( MS ) و بیماری های مشابه آن
  • اختلالات اعصاب محیطی نظیر نوروپاتی که همراه با علائمی از قبیل گرفتگی ، گز گز کردن و بی حسی اندام ها می باشد.
  •  انواع بیماری های عضلات مانند میوپاتی مادرزادی و التهابی
  • اختلالات خواب

در اینجا بیان این مطلب بسیار حائز اهمیت است که بیماری هایی که در دسته بیماری های روحی و روانی قرار دارند از جمله استرس ، اضطراب ، وسواس ، افسردگی و غیره و ناشی از اختلال سیستم عصبی نمی باشند در حوزه تخصصی روانپزشکان می باشند ، البته انواع خفیف این اختلالات که ممکن است منجر به بروز سردردهای تنشی گردند قابل درمان توسط متخصصین مغز و اعصاب خواهند بود.

لازم به ذکر است که جراحی مغز در حیطه تخصص نورولوژیست نمی باشد و چنانچه جهت درمان برخی از بیماری های مغز و اعصاب نظیر تومورهای مغزی و آسیب ستون فقرات ، نیاز به انجام جراحی ضرورت یابد  بیمار می بایست به جراح مغز و اعصاب مراجعه نماید.

تفاوت جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب

طبیعتا جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب تفاوت هایی با یکدیگر دارند ، اما بیماران از این تفاوت ها آگاه نیستند لذا در صورت مواجهه با ببیماری های مغز و اعصاب نمی دانند بهکدامیک مراجعه نمایند.

در ادامه به بررسی تفاوت این دو می پردازیم :

متخصص مغز و اعصاب کیست ؟

متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژییست به پزشکی اطلاق می شود که در زمینه بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب دارای تخصص می باشد و به درمان غیر جراحی بیماری های مغز و اعصاب می پردازد.

در صورتی که پزشک عمومی دوره 4 ساله رزیدنتی را در تخصص بیماری های مغز و اعصاب سپری نماید به متخصص مغز و اعصاب انتساب می یابد.

جراح مغز و اعصاب کیست ؟

جراحی مغز و اعصاب یکی از حوزه های تخصصی در علم پزشکی است و پزشکی که دوره های آموزشی 5 تا 7 ساله را گذرانده باشد به عنوان جراح مغز و اعصاب شناخته می شود.

جراح مغز و اعصاب قادر به درمان چه بیماری هایی می باشد ؟

• درمان طبی و جراحی سکته های مغزی و نخاعی
  • درمان و جراحی تومورهای مغزی و نخاعی
  • جراحی هیدروسفالی در کودکان وبزرگسالان
  • جراحی ضایعات مادرزادی مغزی و نخاعی