جراح ستون فقرات

جراح ستون فقرات ، پزشکی است که معمولا به درمان بیماری ها و عارضه های ستون فقرات می پردازد. به رغم اینکه ستون فقرات ، بخش مرکزی سیستم عصبی و ساختار اسکلتی بدن می باشد زمانی که انجام عمل جراحی برای درمان بیماری های مرتبط با این ناحیه ضرورت یابد باید در انتخاب بهترین جراح ستون فقرات دقت لازم را مبذول داشت.

جراح ستون فقرات

به طور کلی جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات یکی از تخصص های پزشکی است که دوره آموزشی آن 5 الی 7 سال به طول می انجامد ، جراح ستون فقرات بعد از سپری نمودن دوره های آموزشی می تواند اقدامات زیر را انجام دهد :

• جراحی میکروسکوپی دیسک کمر
  • جراحی لیزری دیسک کمر
  • جراحی لیزری دیسک گردن
  • درمان با ازن
  • تزریق دیسکوژل برای دیسک گردن و کمر
  • درمان دردهای مزمن ستون فقرات با روش های کم تهاجمی
  • جراحی بسته ستون فقرات
  • جراحی شکستگی ستون فقرات
  • جراحی بسته شکستگی مهره ( کیفوپلاستی )
  • جراحی میکروسکوپی تومور مغزی
  • جراحی میکروسکوپی تومور نخاع
  • جراحی اندوسکوپی دیسک کمر

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات در دسته حیاتی ترین اعضای بدن قرار دارد و اصلی ترین نقطه اتکاء بدن می باشد که حرکت بدن در جهات مختلف را نیز ممکن می سازد و در نهایت اینکه قامت بدن بر روی آن استوار می باشد.

به طور کلی ستون فقرات متشکل از 33 استخوان است که بر روی هم قرار داشته و توسط ماهیچه ها و رباط ها به یکدیگر اتصال یافته اند.

ستون فقرات به نحوی طراحی شده که بتواند از طناب نخاعی محافظت به عمل آورد.

طناب نخاعی عضوی بسیار مهم و حساس می باشد که از بین ساختار پیچیده استخوان ها ، رباط ها و عضلات کمر عبور کرده و ایجاد ارتباط میان مغز و دیگر اعضای بدن و همچنین ارسال پیام های حسی – حرکتی را ممکن می سازد.

به طور کلی ستون فقرات انسان بالغ ، در حالت نرمال به گونه ای است که بدون ایجاد کمترین فشار بر روی لگن واقع شده است و عضلات کمر نیز جهت صاف نگه داشتن ستون فقرات به حداقل نیروی ممکن نیاز خواهند داشت.

جراح ستون فقرات چه بیماری هایی را درمان می کند ؟

قبل از انتخاب بهترین جراح ستون فقرات ، می بایست با انواع بیماری های ستون فقرات و همچنین آسیب های ناشی از آن آشنایی داشته باشید ، چرا که این مسئله منجر به افزایش آگاهی شما در این حوزه می شود.

به طور مثال در صورتی که دچار کمر درد هستید ، این عارضه دال بر وجود نوعی بیماری در ناحیه ستون فقرات می باشد.

در ذیل به شرح انواع بیماری ستون فقرات که جراح ستون فقرات قادر به درمان آن ها است می پردازیم.

1. بیرون زدگی دیسک یا اصطلاحا فتق دیسک
  2. آسیب دیدگی مهره های ستون فقرات
  3. آرتروز ستون فقرات ( آرتروز کمر )
  4. ضربه
  5. آسیب های استخوانی ناشی از فعالیت های ورزشی
  6. آسیب های دست و غیر عادی بودن حالت دست ها
  7. تومورهای استخوانی
  8. تعویض مفصل

تشخیص این مسئله که فرد به کدامیک از بیماری های فوق مبتلا است به عهده جراح ستون فقرات می باشد.

انتخاب بهترین جراح ستون فقرات

از آنجایی که ستون فقرات یکی از حساس ترین ارگان های بدن می باشد باید در انتخاب بهترین جراح ستون فقرات بسیار دقت نمود.

به طور کلی به منظور انتخاب بهترین جراح ستون فقرات می بایست معیارهایی را مد نظر داشت.

در وهله اول باید در نظر داشته باشید که پزشک منتخب تان در زمینه بیماری شما تخصص داشته باشد.

در مرحله بعدی باید جراح ستون فقراتی که انتخاب کرده اید را از این حیث که چه تعداد جراحی موفقیت آمیز در کارنامه کاری خود دارد مورد بررسی قرار دهید.

البته باید خاطر نشان نمود که چنانچه تعداد اعمال جراحی ای که جراح ستون فقرات انجام داده بیشتر باشد نمی تواند دلیل بر تبحر و تمایز او نسبت به سایر جراحان شود ، بلکه باید درصد موفقیت وی از نتایج جراحی را سنجید.

علائم آرتروز ستون فقرات

استئوآرتریت ستون فقرات : یکی از علائم آرتروز ستون فقرات یا آرتروز کمر می باشد که منجر به درد یا سفتی پشت و مهره گردن می شود و در صورتی که به قدری شدت یافته باشد که بر اعصاب ستون فقرات یا نخاع آسیب وارد سازد می تواند سبب ضعف یا ایجاد کرختی در بازوها و پاها شود.

آرتروز کمر معضلی است که می تواند در انجام امور روزمره خلل ایجاد کند و حتی در موارد حاد سبب ایجاد ناتوانی قابل توجه در فرد شود.

انحراف ستون فقرات چیست ؟

انحراف یا انحنای ستون فقرات اختلالی است که منجر به خمیده شدن ستون مهره های مفصل کمر به سمت راست و چپ می شود. این اختلال عموما در بازه سنی 9 الی 14 سالگی و در سنین رشد و دوران بلوغ رخ می دهد.

در اغلب موارد انحراف ستون فقرات ، خفیف بوده و نیاز به درمان خاصی ندارد اما در مواردی که این اختلال شدید باشد درمان هایی اعم از استفاده از بریس و در برخی موارد جراحی ستون فقرات ضرورت می یابد.

کیفوز ، نوعی دیگر از خمیدگی ستون فقرات می باشد که منجر به انحنای ستون فقرات در جهت جلو می شود.

جراحی انحراف ستون فقرات

تشخیص به هنگام انحراف ستون فقرات باعث درمان به موقع و اصلاح این اختلال می شود. در راستای تشخیص انحرف ستون فقرات ، پزشک متخصص قفسه سینه ، شانه ها ، پاها و لگن بیمار را از حیث وجود هر گونه عوامل غیرطبیعی و عدم تقارن مورد بررسی و معاینه قرار می دهد.

در صورت وجود هر گونه مورد قابل توجه در هر یک از این نواحی ، پزشک متخصص از طریق اشعه ایکس اقدام به اندازه گیری زاویه یا شدت انحراف ستون فقرات که اصطلاحا اسکلیوز نامیده می شود می نماید.

در گذشته به منظور درمان این اختلال از روش هایی نظیر حرکات ورزشی اصلاحی ، بریس ، استفاده از کفی های طبی کفش و تحریک الکتریکی استفاده می شد.

امروزه نیز برخی از این روش ها مورد استفاده قرار می گیرند اما چنانچه هیچ یک از درمان های غیرجراحی که ذکر نمودیم دردرمان انحراف ستون فقرات اثرگذار نباشند و علت بیماری نیز شناخته شده باشد ، بهترین گزینه جهت درمان این اختلال جراحی ستون فقرات می باشد.

در چه مواردی جراحی ستون فقرات توصیه می شود ؟

تشدید درد : حدودا 85 درصد جراحی های اصلاحی ستون فقرات در سنین بزرگسالی به منظور رفع درد شدید موجود در این ناحیه انجام می شود. البته در صورتی که با روش های غیرجراحی این درد قابل کنترل باشد ، جراحی توصیه نمی شود.

تشدید میزان انحراف : چنانچه میزان انحراف ستون فقرات در حال افزایش باشد و زاویه آن در نوجوانان به 40 درجه و در بزرگسالان به 45 درجه برسد ، معمولا جراحی ستون فقرات ضرورت می یابد.

به طور کلی هدف از جراحی ستون فقرات ، به تعویق انداختن افزایش انحنای ستون فقرات و همچنین پیشگیری از بد فرمی بدن می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

از آنجایی که جراحی ستون فقرات یک جراحی پیچیده است و طی آن نیاز به کنار زدن عضلات و صاف ( راست ) نمودن استخوان ها می باشد پس از جراحی ، بیمار مقداری درد احساس خواهد نمود البته میزان این درد در افراد مختلف متغیر است.

• در چند روز ابتدایی عمل ، در ناحیه تحت درمان وجود درد امری طبیعی است ، اما عموما از روز سوم به بعد این درد کاهش یافته و بیمار می تواند راه برود.
  • کاهش درد ناشی از جراحی به تدریج ادامه می یابد و معمولا پس از گذشت حداقل یکماه از جراحی می توان فعالیت های روزمره را انجام داد.

نکات زیر را بعد از جراحی ستون فقرات رعایت نمایید :

1. جهت انجام فعالیت های روزانه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.
  2. راستای صحیح بدن خود را در تمامی حالات اعم از نشسته ، خوابیده و در حال راه رفتن نهایت حفظ نمایید.
  3. انجام برخی اعمال نظیر راه رفتن ، ایستادن ، نشستن و دراز کشیدن از همان ابتدا مانعی ندارد ، اما در هنگام بالا رفتن از پله باید پله ها را یکی یکی بالا بروید البته قبل از آن باید از پزشک خود اجازه کسب کنید.
  4. طی 5 روز ابتدایی پس از عمل ، زخم را پانسمان نمایید و پس از آن نیز محل زخم را مرتبا تمیز و خشک کنید.
  5. 2 روز بعد از جراحی می توانید استحمام نمایید و محل جراحی را با پانسمان ضد آب بپوشانید.
  6. در صورتی که از بخیه های جذبی استفاده شده باشد نیازی به کشیدن بخیه ها وجود ندارد و کافیست ابتدا و انتهای بخیه تمیز نگه داشته شود.
  7. چنانچه جراح از بخیه های غیرقابل جذب استفاده نموده باشد ، باید 10 الی 12 روز پس از عمل نسبت به کشیدن آن ها اقدام نمایید.
  8. پس از گذشت یکماه از انجام جراحی ، رانندگی در مدت زمان کوتاه مانعی ندارد.
  9. در هنگاهم خوابید ن و استراحت روی تشک نرم بخوابید و از خوابیدن به پشت خودداری کنید.
  10. لازم به ذکر است که بسته به نوع جراحی و صلاحدید پزشک ممکن است استفاده از بریس توصیه شود.

19 − هشت =