جراحی میکروسکوپی دیسک گردن

جراحی میکروسکوپی دیسک گردن یا همان میکرودیسککتومی گردنی نوعی عمل دیسک گردن است که روشی کم تهاجمی به شمار آمده و گزینه مناسبی به منظور جایگزین شدن برای اعمال جراحی دیسک گردن به روش های قدیمی می باشد. طی این تکنیک ، بیرون زدگی دیسک درمان و فشار از روی اعصاب نخاع برداشته می شود و در پی آن درد بیمار تسکین می یابد.

عمل دیسک گردن

همانطور که می دانید بین تمامی مهره های موجود در ستون فقرات ، بافتی نرم و انعطاف پذیر به نام دیسک وجود دارد که وظیفه اصلی آن محافظت از مهره ها و جلوگیری از وارد شدن ضربه و ساییده شدن آن ها بر روی هم می باشد. چنانچه در اثر عواملی مثل سالخوردگی یا حرکات شدید و ناصحیح ، هر یک از این دیسک ها دچار آسیب شوند ؛ فرد دچار درد در آن ناحیه شده و نیاز به درمان دارد. تخریب دیسک های بین مهره ای گردن ابتدا سبب درد گردن و پس از آن با وارد شدن فشار بر روی اعصاب آن قسمت ، این درد به دست ها سرایت می کند. در چنین شرایطی چنانچه درمان های اولیه جوابگو نباشند ، جراح ستون فقرات عمل جراحی دیسک گردن را پیشنهاد می دهد.

جراحی میکروسکوپی دیسک گردن

انواع اعمال جراحی دیسک گردن

جراحی دیسک گردن ( دیسککتومی گردنی ) می تواند طی روش های زیر انجام پذیرد:

1. جراحی میکروسکوپی دیسک گردن
  2. جراحی آندوسکوپی دیسک گردن
  3. جراحی لیزری دیسک گردن
  4. تزریق دیسکوژل
  5. تزریق اوزون

هر یک از روش های فوق بسته به شرایط بیمار و معاینه انجام گرفته ، طبق صلاحدید پزشک انتخاب می گردد.

در ادامه به جراحی میکروسکوپی دیسک گردن خواهیم پرداخت.

روش کار در میکرودیسککتومی

عمل جراحی دیسک گردن به روش میکروسکوپی می تواند از ناحیه جلو گردن یا پشت گردن انجام پذیرد که این امر نیز با توجه به مشکل به وجود آمده در بخش مهره های گردن بیمار و با نظر جراح ستون فقرات انتخاب خواهد شد. طی جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن ، یک شکاف کوچک در ناحیه تحت عمل بر روی گردن ایجاد شده سپس به کمک دیلاتور قطر شکاف و حفره ایجاد شده کمی بزرگ تر می شود. در این هنگام جراح معالج بخشی از دیسک بیرون زده یا همه آن را برداشته و عصب مهره ها را که تحت فشار فتق دیسک قرار گرفته است ، آزاد می کند.

با توجه به کوچک بودن بریدگی مورد نیاز در این تکنیک ، ریسک آسیب رسانی به ماهیچه ها بسیار کم شده و مسلما دوران نقاهت و استراحت پس از آن نیز سبک تر و سریع تر خواهد بود.

هزینه جراحی میکروسکوپی دیسک گردن

به منظور اطلاع از هزینه جراحی دیسک گردن به روش میکروسکوپیک نیاز است که به مطب جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مدنظر خود رفته و پس از معاینه و مشاوره با وی ، باتوجه به وسعت عمل مورد نیاز ، هزینه عمل جراحی برایتان مشخص خواهد شد.