جراحی لیزری دیسک کمر

فتق دیسک کمر که در زبان عامیانه به دیسک کمر معروف است، عارضه ای در ستون فقرات می باشد که طی آن یک پارگی در حلقه فیبری – بیرونی یک دیسک بین مهره ای سبب می شود قسمت نرم و مرکزی دیسک بیرون زده شود. جراحی لیزری دیسک کمر یا همان لیزر درمانی یک روش امن و بدون عوارض جانبی برای بهبود و درمان این عارضه می باشد.

دلایل بروز دیسک کمر

فتق دیسک کمر از مشکلات شایع در بین اشخاص عموما 30 تا 50 ساله است که می تواند به دلیل نحوه نشستن اشتباه ، کار کردن در وضعیت غیراستاندارد یا بلند کردن ناصحیح اجسام از زمین ایجاد شود. این مشکل اکثراً در ناحیه مهره های گردن و قسمت پایینی کمر اتفاق می افتد که با درد شدیدی همراه است. عمل دیسک کمر با لیزر در بین این افراد به علت غیر تهاجمی بودن آن بسیار مورد پسند است.

علایم دیسک کمر

علایمی که می توان برای یک بیمار دچار شده به فتق دیسک کمر نام برد به شرح زیر می باشد :

به هنگام بروز فتق دیسک کمر معمولا بی حسی و درد شدید در بخشی از بدن احساس می گردد. این درد با انجام برخی از فعالیت ها شدت می گیرد مثلا به هنگام نشستن یا بلند شدن ، ناحیه ای که در آن بیرون زدگی دیسک اتفاق افتاده است تیر می کشد.

فردی که به فتق دیسک کمر مبتلا شده است پس از پیاده روی کوتاه نیز دچار درد در آن ناحیه می گردد. این درد ممکن است به دست ها یا پاها نیز سرایت کند. درد مربوط به فتق دیسک کمر معمولا شب ها بیشتر است.

از دیگر علایم این عارضه  ضعف عضله ها ، سوزش و مورمور شدن می باشد.

انواع درمان های دیسک کمر

روش هایی که برای درمان فتق دیسک کمر و پارگی آن استفاده می شود در دو نوع تهاجمی و غیرتهاجمی خلاصه می گردد که در پایین به آن ها اشاره شده است :جراحی لیزری دیسک کمر

انواع درمان های غیرتهاجمی دیسک کمر یا جراحی بسته دیسک کمر : جراحی لیزری دیسک کمر ، تزریق اوزون داخل دیسک و تزریق دیسکوژل داخل دیسک

انواع درمان های تهاجمی دیسک کمر یا جراحی باز دیسک کمر : جراحی میکروسکوپی و جراحی آندوسکوپی

در ادامه، چگونگی انجام جراحی لیزری دیسک کمر را می خوانید.

روش انجام جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی لیزری دیسک کمر یک عمل سرپایی بوده و به عنوان عمل جراحی بسته دیسک کمر به شمار می آید. در لیزر درمانی دیسک کمر از بی حسی موضعی استفاده می شود و شرایط کار بدین صورت است که لیزر به قسمت بین دیسک وارد شده و نور لیزر موجب شکاف در آن فضا می گردد. سپس به کمک مقدار مشخصی لیزر قابل جذب ، بافت نرم دیسک اصلاح می شود و با ایجاد گرمای کنترل شده در آن ناحیه بخشی از مایع دیسک تبخیر می گردد. بدین ترتیب فشار موجود در آن قسمت از بین رفته و دیسک کمر به ثبات می رسد.

مراقبت های بعد از عمل لیزری دیسک کمر

بیمار پس از درمان پارگی دیسک کمر خود می تواند با یک بانداژ بسیار کوچک به منزل خود بازگردد و تنها لازم است 24 ساعت در رختخواب استراحت کند. معمولا بیماران پس از گذشت 5 روز می توانند به روال سابق خود بازگشته و کارهای خود را از سر بگیرند.

مزایای جراحی لیزری دیسک کمر

با توجه به اینکه در روش درمان دیسک کمر با لیزر تنها از یک سوزن خیلی نازک استفاده می شود ؛ پس برشی در هیچ کجای بدن صورت نگرفته و مشکلات زخم و جای آن برای بیمار اتفاق نمی افتد.

عدم ایجاد برش در بدن فرد موجب می شود بیمار عوارض مربوط به جراحی باز را نداشته باشد و میزان درد پس از لیزر درمانی دیسک کمر بسیار ناچیز و قابل تحمل است.

همچنین از آنجایی که میزان کنترل شده ای از بافت دیسک ، اصلاح و تبخیر می شود در نتیجه ناتوانی و ناهنجاری برای ستون فقرات فرد بیمار ایجاد نمی گردد و امکان آسیب به بافت های نرم موجود در اطراف ستون فقرات و استخوان ستون فقرات به صفر می رسد. بنابراین بعد از لیزر درمانی دیسک کمر، جای هیچگونه نگرانی برای بیمار وجود ندارد.

تاثیرات جراحی لیزری دیسک کمر

اثرات مثبتی که جراحی لیزری دیسک کمر به همراه دارد به شرح زیر می باشد :

• درد کاهش یافته و التهاب از بین می رود.
  • رشد مویرگی جدید در بخش سوم بیرونی دیسک افزایش می یابد و موجب قوی و سالم شدن دیسک می شود.
  • فیبرهای دیسک پاره شده در بخش سوم خارجی ترمیم می گردد و میزان فتق دیسک کمتر می شود.
  • ریشه های ملتهب و دردناک بهبود پیدا می کنند و مقاومت کششی بافت ها بالا می رود.

عوارض جراحی لیزری دیسک کمر

همانطور که در بالا خواندید جراحی دیسک کمر با لیزر یک روش بی خطر و با ریسک بسیار پایین می باشد که با انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات از طرف بیمار می توان یک نتیجه مطلوب را کسب نمود.

بهترین جراح مغز و اعصاب در زمینه عمل دیسک کمر با لیزر

دکتر بهادر محمد امین از بهترین جراحان متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات است که در انجام جراحی لیزری دیسک کمر مهارت و توانایی بسیار بالایی دارد. ایشان دوره پزشکی عمومی خود را در دانشگاه شهید بهشتی تهران گذراندند و تخصص خود را در رشته جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات از دانشگاه اصفهان کسب کرده اند.

به اعتقاد دکتر بهادر محمد امین انجام عمل جراحی باید آخرین انتخاب جراح مغز و اعصاب ، برای بیمار خود باشد و حتی المقدور باید درمان بیماران توسط روش های ساده تر و غیرتهاجمی یا کم تجاجمی صورت بپذیرد.

چنانچه شما دچار عارضه فتق دیسک کمر شده اید، دکتر بهادر محمد امین یکی از بهترین و حاذق ترین پزشکان برای انجام این عمل می باشند.