جراحی تومور مغزی

هرگاه سلول های مغز و بافت های مربوط به آن آغاز به رشد غیرطبیعی نمایند منجر به ایجاد تومورهای مغزی می شوند که درمان آن مستلزم جراحی تومور مغزی به یکی از روش های لیزری ، میکروسکوپی و آندوسکوپی می باشد.

تومور مغزی

مغز عضوی حساس و بسیار پیچیده می باشد و وظایف کنترلی ، راهبردی و واکنشی‌ بدن را بر عهده دارد ، این عضو همچنین به تنظیم امور متعددی چون تنفس ، تکلم ، راه ‌رفتن ، تفکر ، هیجانات و عواطف و غیره می پردازد.

جراحی-تومور-مغزی

علائم تومور مغزی

نیمی از افراد مبتلا به اختلال تومور مغزی ، با سردرد مواجه هستند ، لذا سردرد یکی از رایج ترین و بارزترین علائم تومور مغزی می باشد.

در حال حاضر مطابق بررسی های انجام شده بیشتر از صد نوع مختلف سردرد گزارش شده که تنها یکی از انواع سردردهای موجود به تومور مغزی مرتبط می باشد و مابقی سردردها ممکن است در اثر عواملی از قبیل خستگی ، مشکلات میگرنی ، مشکلات عصبی و غیره حادث گردند.

یکی دیگر از علائم تومور مغزی ، افت بینایی می باشد که به تدریج رخ می دهد و اکثریت بیماران هرگز تصور نمی کنند این اتفاق به تومور مغزی مرتبط باشد ، چرا که این اختلال تدریجا نمود می یابد و فرد مادامی که با مشکلی حاد روبرو نشود متوجه مهم بودن این اتفاق نخواهد شد.

از دیگر علائم تومور مغزی ، اثرگذاری آن بر روی تکلم و گفتار بیماران است.

لازم به ذکر است که چنانچه تومور مغزی در مخچه بیمار قرار داشته باشد بر روی توازن عضلات بدن اثر خواهد گذاشت و می تواند به تکلم مقطع و آهسته در بیمار بیانجامد.

سایر علائم تومور مغزی

• عدم تعادل
  • دوبینی
  • وزوز کردن گوش

توصیه می شود در صورت مواجه با علائم مذکور حتما سریعا به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

انواع تومور مغزی

تومور مغزی در اثر رشد توده ای غیر معمول درون مغز یا کانال مرکزی نخاع بروز می نماید و می تواند خوش خیم بوده یا اینکه بدخیم باشد.

متاسفانه پیدایش هر نوع عارضه ای در مغز می تواند سبب وقوع اختلالاتی گردد که گاها جهت درمان و رفع آن تنها راه درمان ، جراحی تومور مغزی می باشد ، گرچه همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد جراحی تومور مغزی می تواند به یکی از روش های لیزری ، میکروسکوپی و آندوسکوپی انجام پذیرد.

جراحی تومور مغزی

جراحی تومور مغزی خوش خیم

امروزه امکان درمان قطعی و دائم تومورهای مغزی خوش خیم به خصوص نوع نفتریوما ، امکان یافته است.

بدین معنا که چنین امکانی وجود دارد که در تومور مغزی خوش خیم از نوع مننژیوم بدون امکان عود دوباره تومور ، اقدام به استخرج ضایعه از مغز به طور کامل نمود.

در مورد دیگر انواع تومورهای مغزی خوش خیم نظیر استروسیتوم نمی توان اذعان داشت که امکان درمان دائم تومور با جراحی وجود دارد ، اما می توان ادعا نمود که طول عمر این بیماران را می توان با انجام جراحی تومور مغزی تا حدود 7 الی 10 سال افزایش داد.

همچنین با انجام جراحی تومور مغزی می توان سبب بهبود سطح کیفی زندگی افراد مبتلا به این نوع از تومور مغزی شده و مواردی همچون تشنج را در آن ها کنترل نموده و از ضعف عضلات و اختلال حافظه در آن ها پیشگیری به عمل آورد.

جراحی تومور مغزی بدخیم

در جراحی تومورهای مغزی بدخیم بویژه آستروسیتوم بدخیم باید به نقش اثرگذار G.B.M ( 3 ) اشاره کرد ، چرا که بکارگیری آن موارد ذیل را محقق می سازد :

• فراهم سازی تشخیص قطعی تومور از طریق واکاوی پاتولوژی و نمونه بافتی
  • کنترل تشنج و پیشگیری از تشدید ناتوانی و ضعف حاصل از وجود تومور
  • کاهش سایز تومور و در نتیجه افزایش احتمال تاثیرگذاری سایر روش های درمانی همچون شیمی درمانی و پرتو درمانی

در خاتمه می توان گفت که با توجه به پیشرفت های علم پزشکی امکان درمان دائمی و قطعی بیش از نیمی از تومورهای مغزی با جراحی تومور مغزی امکان پذیر شده و در باقی موارد ، امکان تشخیص دقیق تومور و نیز بهبود سطح کیفیت زندگی و همچنین افزایش طول عمر افراد مبتلا به تومور مغزی تحقق یافته است.

سه × دو =