آرتروز گردن

درباره آرتروز گردن

در صورتی که در ناحیه گردن احساس سفت شدن می کنید یا زمانی که می خواهید سر خود را حرکت دهید دچار درد در این ناحیه می شوید ، این موضوع را باید جدی بگیرید ؛ زیرا احتمال دارد که این مسئله ناشی از آرتروز گردن یا استئوآرتریت گردن باشد.

آرتروز گردن در بین آقایان بخصوص مردان بالای 40 سال ؛ شیوع بیشتری دارد ، اما به طور کلی احتمال ابتلا به آن پس از 60 سالگی تشدید می گردد.

علت آرتروز گردن :

مفاصل موجود در گردن نیز مانند سایر مفاصل بدن و دیسک ها با افزایش سن دچار کهولت می شود و ممکن است در اثر سایش و پارگی دچار انحطاط شود.

آرتروز گردن

البته ناگفته نماند که انواع التهابات ورم مفاصل ناشی از سیستم ایمنی بدن بیش فعال ، نیز از جمله مواردی می باشند که در بروز آرتروز گردن دخیل هستند.

بنابراین استئوآرتریت گردن علاوه بر این که می توند در اثر افزایش سن و کهولت مفاصل گردن رخ دهد ، ممکن است به دلیل انجام حرکات نامناسب و شدید بدنی ، تغییر ناگهانی موقعیت سر به سمت عقب یا جلو و حتی اختلالات مادرزادی به صورت زودهنگام اتفاق بیفتد.

علائم آرتروز گردن :

اگرچه آرتروز گـردن یک بیماری شایع است ، اما علائم آن می تواند در هر فردی متفاوت باشد.

ورم مفاصل در گردن ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکند ، اما هنگامی که به استئوآرتریت گردن منتج شود ؛ معمولا درد و سفتی در ناحیه گردن را به دنبال خواهد داشت که این درد از خفیف تا شدید متغیر است.

علائم آرتروز گردن عبارتند از :آرتروز گردن

• ایجاد صدا هنگام چرخش سر
  • اسپاسم عضلات در گردن و شانه ها
  • ایجاد اختلال در هنگام راه رفتن
  • احساس ضعف در دست یا پاها
  • از دست دادن تعادل
  • دردهای تیرکشنده به سمت دست و شانه

لازم به ذکر است دو نوع دیگر از علائم که در افراد مبتلا به آرتروز گـردن شایع است ، رادیکولوپاتی و میلوپاتی می باشد.

رادیکولوپاتی روی ریشه عصب نخاعی تأثیر می گذارد و باعث ایجاد علائمی مانند درد ، ضعف یا بی حسی در ناحیه انتهایی گردن می شود.

میلوپاتی یک فرآیند بیماری است که به تدریج بر روی نخاع تأثیر می گذارد و علائم آن شامل ریشه های عصب نخاعی فشرده ، رادیکولوپاتی ، درد ، ضعف یا بی حسی در اندام است.

درمان آرتروز گردن :

افراد در صورت مواجهه با علائم آرتروز گـردن باید به پزشک مراجعه کنند ، پزشک در صورت تشخیص احتمال وجود آرتروز ، بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می دهد.

درمان آرتروز گردن ، بسته به علت زمینه ای بیماری و وسعت آن در هر فردی متفاوت است و پزشک متخصص بر اساس وضعیت بیمار و صلاحدید خود روش درمانی مناسب برای بیمار را پیشنهاد می نماید.